Imaginasiku

Dah banyak kali sangat aku sebut aku ni seorang yang genius, tapi aku tak tahu berapa orang percaya cakap aku. Hari ni aku akan cuba explain sikit kenapa aku katakan aku ni seorang yang genius. Sebenarnya terdapat 2 golongan genius iaitu "Intellectual Genius" dan jugak "Imaginative Genius".


An intellectual genius is a person who has become an expert in pattern recognition. If a problem comes up, an intellectual genius will first, recognize the problem before him as one that is similar to one he has encountered before and second, solve it in a similar fashion.


Imaginative genius has no pattern. An imaginative genius is someone who goes outside himself for the solution to his problems. An imaginative genius is very creative in the solutions he comes up with.



Intellectual genius ada batasan dan had, tapi tidak dengan Imaginative genius yang tiada had dan sempadan. Pernah anda rasa tersekat ketika sedang berimaginasi terutamanya guys yang belum berkahwin?


Kalau anda kata tidak, ini jawapan aku kepada anda.




Jangan sempitkan fikiran anda bahawa seorang yang genius hanya hebat dalam benda-benda yang berkaitan dengan penyelesaian masalah matematik atau pengecaman sesuatu corak sahaja. Sebenarnya perkataan genius itu sendiri adalah "undefined". Masih banyak lagi kajian yang dilakukan untuk mengesahkan apa itu genius.


Aku cuba bagi satu contoh yang agak mudah, katakan kelmarin anda mendapat satu tugasan dari bos anda. Seharian suntuk anda berbincang dengan rakan sepejabat anda untuk mencari jalan penyelesaian untuk menyelesaikan tugasan tersebut. Tapi setelah habis waktu pejabat, anda masih buntu kerana tiada jalan penyelesaian. 


Apa yang anda lakukan selepas itu? 


Selalunya anda akan balik rumah mandi makan dan tidur. Percaya atau tidak, apabila keesokan pagi apabila anda bangun. Anda akan tersenyum kerana anda sudah mendapat cara untuk menyelesaikan tugasan anda. Hal ini berlaku bagi sesetengah orang macam aku.


Apa yang berlaku sebenarnya?


Oleh kerana terlalu banyak berfikir tentang masalah kerja tersebut, anda akan membawanya sampai ke alam mimpi. Dalam mimpi anda akan menggunakan pelbagai cara yang tak masuk dek akal untuk menyelesaikan masalah tersebut. Hasilnya adalah kejayaan.


Pernahkan ini berlaku kepada anda?


Kalau pernah, Hell Yes!! anda pun seorang yang genius.


Tapi tahap genius dan imaginasi aku berbeza dengan anda semua. Kenapa aku katakan demikian?


Semasa kecik aku bercita-cita menjadi seorang penulis. Hobi aku dulu semasa remaja tengok muka Miyabi.


Cuba bayangkan apa perkerjaan aku sekarang kalau aku gabungkan cita-cita aku semasa kecik dengan hobi semasa remaja.


Hebatkan imaginasi aku?

4 comments:

Azmie said...

pernah gak berlaku masa jd editor dulu.. bila da x bole pikir juz shut down komputer n trus balik umah tido.. bangun tdo dpt idea trus g ofis semula walaupon da mlm2 bute.. bole??

::Mastura Zakaria:: said...

tunjuk jari tengah tu...garangnya.. hahah

PinKy MoMMa said...

datang nak bagi jawapan ahahahaha
yer makin gemok..ada mak kesah ahahaha..wei pasai apa ang letak gbr nenek x senunuh tu..cehh..

Qaseh dalia adelia said...

haha i pun genius kot